Interview met Stufkens

Wachten met het aanpakken van je gehoorproblemen is zonde van je tijd

‘Schat, mag de televisie iets harder?’ ‘Dat heb ik je toch al verteld? ‘Ik versta je niet, wat zeg je?’. Het zijn allemaal signalen dat uw gehoor niet meer honderd procent is. Maar toegeven dat u slechter hoort of verstaat en bij een hoorspecialist binnenlopen, zijn vaak nog een hele stap. Want stel nou dat u ‘zo’n onhandig apparaat in uw oor krijgt en mensen dat zien’. Tijd om dit taboe te doorbreken!

Zeven jaar uitstellen

Roel Vrijmoed, de derde generatie van familiebedrijf Stufkens Hoorcentrum, beaamt dat mensen vaak te lang wachten voordat ze een afspraak bij hem maken. “Het dragen van een hooroplossing zal op niemands verlanglijstje staan, maar niet goed kunnen horen ook niet. Gemiddeld wachten mensen zo’n zeven jaar vanaf het moment dat ze voor het eerst signalen van gehoorschade krijgen met het zoeken van hulp. Dat is zo zonde!”  

“Ik zei tegen mijn vrouw ‘ritsel niet zo met de krant’, maar dit geluid hoorde ik voorheen gewoon niet”

Jan van Roon (71) wachtte gelukkig niet zo lang met de aanschaf van een hooroplossing. Toen hij ruim tien jaar geleden problemen kreeg met zijn gehoor, twijfelde hij geen seconde om actie te ondernemen. “Ik heb heel bewust gezegd dat ik hoortoestellen wilde. Het was een verruiming van mijn belevingswereld, maar ook best wennen. Toen ik de hoortoestellen net had, zei ik tegen mijn vrouw ‘ritsel niet zo met de krant’ of ‘wat tikt de klok toch hard’. Deze geluiden hoorde ik voorheen gewoon niet.”

Het valt wel mee

Volgens Roel is Jan één van de uitzonderingen onder zijn klanten. “Jan is wel proactief op zoek gegaan naar een hooroplossing, maar de meeste mensen stellen het uit. Het begint dat mensen zich bewust worden van een gehoorprobleem, maar denken dan ‘het valt wel mee’ en ‘ik ben nog jong’. Geleidelijk aan wordt het probleem door de jaren heen erger. Men denkt ‘ik moet toch eens een afspraak maken’, maar blijven het toch nog voor zich uitschuiven. Tot het moment dat het niet meer gaat. Er is ineens het besef dat het niet langer zo kan, de onzekerheid slaat harder toe of ergernissen thuis lopen verder op.”

Roel Vrijmoed

Hoorspecialist
Meer over de audicien

Zowel Roel als Jan willen iedereen die een hoorprobleem ervaart op het hart drukken dat ze niet moet wachten om het probleem aan te pakken. Roel: “De drempel ligt zo laag om eens binnen te stappen. Na een test weet u al of er een hooroplossing is die bij u past. Hoe eerder u begint, hoe eerder u eraan went.” Jan voegt daaraan toe: “Zet u over uw schaamte heen en durf voor uzelf op te komen. De wereld bekijkt u niet alleen met uw ogen, maar ook met uw oren. U mist zoveel in het leven als u geen actie onderneemt. Het is toch gewoon heerlijk als u weer mee kunt doen!”  


Wilt u net als Jan ook weer goed horen of uw gehoor eens laten controleren bij een hoorspecialist? Als lid krijgt u korting bij verschillende hoorspecialisten in de regio.

Zit in de genen

Zit in de genen

Voor Jan waren de signalen die hij ervaarde niet geheel onbekend. “Ik ben er altijd erg alert op geweest, omdat slechthorendheid veel in mijn familie voorkomt. Al mijn ooms hoorden slecht. Mijn vader overigens ook, maar die wilde niet aan een hoortoestel. Hij kon toch immers goed horen, het lag aan dat wij niet goed konden praten.”

De ooms van Jan hadden allemaal hoortoestellen. “Dat waren echt van die grote stoppen in je oren met kabeltjes eraan en een kastje voor de borst.” Een halve eeuw later is dat niet meer voor te stellen. “Hoorapparaten worden steeds kleiner, zijn amper nog zichtbaar en krijgen steeds meer opties om een toestel zo persoonlijk mogelijk te maken”, voegt Roel daaraan toe.

Livestream in je oren

Livestream in je oren

“Door Covid gingen ineens veel van mijn dagelijkse bezigheden digitaal, maar ik verstond de gesprekken via de laptop niet”

Een hooroplossing is misschien nog geen mode item zoals een bril. Maar dat ze een enorme ontwikkeling doormaken, blijkt wel uit de nieuwe hoortoestellen die Jan sinds een tijdje draagt. “Afgelopen jaar, toen Covid uitbrak, merkte ik dat mijn gehoor wat achteruitging en ik niet meer kon functioneren zoals ik dat wilde. Ik ben voorzitter van een Gehandicaptenplatform en VN-ambassadeur voor het verdrag voor mensen met een beperking en ik kon digitaal geen vergaderingen volgen. Met mijn toenmalige hooroplossing verstond ik de gesprekken via de laptop niet.”

“Ik pak nu mijn telefoon op door twee keer tegen mijn oren te tikken”

“Ik pak nu mijn telefoon op door twee keer tegen mijn oren te tikken”

Na enig gepuzzel vond Stufkens een oplossing voor zijn probleem: een hooroplossing als livestream. “Het geluid van de telefoon, televisie en laptop wordt nu rechtstreeks gestreamd in mijn hoortoestellen. Ik pak mijn telefoon op door twee keer tegen mijn oren te tikken. Ook filteren ze omgevingsgeluid, stellen zich op muziek in en hebben richtmicrofoons. Wil ik het anders, kan ik het via een app per toestel aanpassen.”

Toen Jan deze nieuwe hoortoestellen indeed, ging er opnieuw een wereld voor hem open. “Ik had een probleem en wilde het opgelost zien. Ik wist dat ik er bij Stufkens op kon vertrouwen dat er een passende hooroplossing kwam. Eerlijk en oprecht met de juiste nazorg. Ik kan nu weer gewoon functioneren. Het is gewoon subliem!”

“Je mist zoveel in het leven als je geen actie onderneemt!”

Tip

“Hoorproblemen kunnen leiden tot sociaal isolement''

Als één van de vakspecialisten van Stufkens aan klanten vraagt ‘waarom bent u hier gekomen?’, zit het antwoord volgens Roel vaak in één van deze twee redenen:

  • Communicatieproblemen – “Mensen krijgen onderling met hun partner, in het gezin, op het werk of bijvoorbeeld tijdens verjaardagen niet meer alles mee en kunnen, voornamelijk met meerdere geluiden om zich heen, niet meer actief deelnemen aan gesprekken of dagelijkse dingen. Dit leidt tot irritatie, frustratie of erger.”
  • Sociaal isolement – “‘Ik ga de laatste tijd niet meer naar de kaartclub, omdat ik niet alles meer versta, fouten maak en het daardoor niet meer leuk vind. Ik schaam me zelfs een beetje.’ Mensen worden onzeker en trekken zich stap voor stap terug.”

Jan herkent zich in de onzekerheid die Roel benoemt. “Ik hoorde niet goed, maar ik verstond ook nog eens niet goed. Dat zijn twee verschillende vormen van gehoorproblematiek. Als mensen tegen mij praatten, pasten de woorden die ik verstond niet in de zin. Met als gevolg dat ik er een eigen interpretatie aan gaf. Dit maakte mij best wel onzeker.”

Meer weten over Stufkens

Word nu lid en bespaar honderden euro’s

Direct lid worden