Zit in de genen
Voor Jan waren de signalen die hij ervaarde niet geheel onbekend. “Ik ben er altijd erg alert op geweest, omdat slechthorendheid veel in mijn familie voorkomt. Al mijn ooms hoorden slecht. Mijn vader overigens ook, maar die wilde niet aan een hoortoestel. Hij kon toch immers goed horen, het lag aan dat wij niet goed konden praten.”
De ooms van Jan hadden allemaal hoortoestellen. “Dat waren echt van die grote stoppen in je oren met kabeltjes eraan en een kastje voor de borst.” Een halve eeuw later is dat niet meer voor te stellen. “Hoorapparaten worden steeds kleiner, zijn amper nog zichtbaar en krijgen steeds meer opties om een toestel zo persoonlijk mogelijk te maken”, voegt Roel daaraan toe.
Livestream in je oren
“Door Covid gingen ineens veel van mijn dagelijkse bezigheden digitaal, maar ik verstond de gesprekken via de laptop niet”
Een hooroplossing is misschien nog geen mode item zoals een bril. Maar dat ze een enorme ontwikkeling doormaken, blijkt wel uit de nieuwe hoortoestellen die Jan sinds een tijdje draagt. “Afgelopen jaar, toen Covid uitbrak, merkte ik dat mijn gehoor wat achteruitging en ik niet meer kon functioneren zoals ik dat wilde. Ik ben voorzitter van een Gehandicaptenplatform en VN-ambassadeur voor het verdrag voor mensen met een beperking en ik kon digitaal geen vergaderingen volgen. Met mijn toenmalige hooroplossing verstond ik de gesprekken via de laptop niet.”
“Ik pak nu mijn telefoon op door twee keer tegen mijn oren te tikken”
Na enig gepuzzel vond Stufkens een oplossing voor zijn probleem: een hooroplossing als livestream. “Het geluid van de telefoon, televisie en laptop wordt nu rechtstreeks gestreamd in mijn hoortoestellen. Ik pak mijn telefoon op door twee keer tegen mijn oren te tikken. Ook filteren ze omgevingsgeluid, stellen zich op muziek in en hebben richtmicrofoons. Wil ik het anders, kan ik het via een app per toestel aanpassen.”
Toen Jan deze nieuwe hoortoestellen indeed, ging er opnieuw een wereld voor hem open. “Ik had een probleem en wilde het opgelost zien. Ik wist dat ik er bij Stufkens op kon vertrouwen dat er een passende hooroplossing kwam. Eerlijk en oprecht met de juiste nazorg. Ik kan nu weer gewoon functioneren. Het is gewoon subliem!”