Rubriek van Angelique

#3 – Personenalarmering – juli 2021

Angelique Stevens is ledenadviseur bij Groene Kruis Ledenorganisatie. Bij kleine én grote zorgvragen over bijvoorbeeld mantelzorg, hulpmiddelen of een van onze diensten, staat Angelique leden te woord. Regelmatig schrijft ze een column om u een inkijkje te geven in haar werk als ledenadviseur.

''Hoe werkt personenalarmering eigenlijk?''

''Kom ik in aanmerking voor personenalarmering?''

Zo lang mogelijk thuis wonen

“We willen het allemaal en ook vanuit de overheid wordt er veelvuldig op aangestuurd; zo lang mogelijk thuis wonen. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje en soms kan iemand zich ineens niet lekker voelen. Dan is het voor diegene -en voor zijn of haar naasten- een prettig idee als er met één druk op de knop hulp wordt ingeschakeld. Dat kan met personenalarmering.”

Personenalarmering

“Groene Kruis personenalarmering is een alarmeringssysteem waarmee een naaste of professionele zorgverlener automatisch wordt opgeroepen na een druk op de alarmknop. In een vervelende situatie (bijvoorbeeld als iemand gevallen is) op een toestel drukken is echter niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld omdat het toestel niet binnen handbereik is. Daarom is het noodzaak dat men de alarmknop bij zich draagt via een armband of halskoord; om hulp vragen in een noodsituatie wordt dan toegankelijker. Ook adviseer ik over de verschillende soorten personenalarmering. Is een familielid, buurvrouw, mantelzorger of vriend beschikbaar of past professionele zorg beter?''

Professionele zorgalarmering

“Bij professionele zorgalarmering wordt er bij een noodoproep professionele hulp van Groene Kruis Thuiszorg ingeschakeld. Om voor deze dienst in aanmerking te komen heeft iemand een indicatie voor wijkverpleging of een indicatie voor WLZ (Wet Langdurige Zorg) nodig. Samen met u kijk ik naar de mogelijkheden voor een indicatie. Omdat lang niet iedereen deze indicaties heeft of krijgt, bieden we ook sociale zorgalarmering aan.

Stel uw vraag aan Angelique

Heeft u een vraag over een van onze diensten of bent u zoek naar de weg in het zorglandschap? Onze ledenadviseur Angelique helpt u graag verder!

Zij is er voor al uw vragen over het lidmaatschap én meer! U kunt uw vraag telefonisch stellen aan Angelique, maar u kunt haar ook een e-mail sturen door op onderstaande button de klikken.

Sociale zorgalarmering

Sociale zorgalarmering

“Sociale zorgalarmering maakt gebruik van de sociale kring. Bij het drukken op de knop zoekt de zorgcentrale contact met een naaste, bijvoorbeeld een familielid, buurvrouw of mantelzorger. Om van deze dienst gebruik te maken sluit u een abonnement af. Hierbij geeft u drie contactpersonen door. Voor snelle hulp is het van belang de juiste contactpersonen te kiezen. Een buurvrouw die binnen enkele minuten ter plaatse is én binnen kan in de woning, heeft bijvoorbeeld de voorkeur boven een zoon die ruim een half uur moet rijden. Is de eerste contactpersoon niet beschikbaar, dan gaat de melding door naar de tweede en indien nodig de derde contactpersoon. Bij een noodsituatie schakelt de zorgcentrale meteen medische hulpdiensten in.”

 Afwezigheid

Afwezigheid

“Een eerste contactpersoon kan tijdelijk minder snel ter plaatse of niet goed bereikbaar zijn. Bijvoorbeeld omdat iemand hersteld van een operatie, de auto verkocht heeft of op vakantie is. In zo’n geval adviseer ik om iemand anders aan te duiden als eerste contactpersoon. Zo blijft iemand altijd verzekerd van de juiste zorg; een veilig gevoel voor u en uw naasten!”

Wilt u meer weten over personenalarmering of een alarmsysteem aanschaffen? Angelique helpt u graag! Een kijkje nemen op onze website kan natuurlijk ook.  

 - Angelique