Geen pillen maar paprika

Huisarts Tamara de Weijer pleit voor een gezonde leefstijl

Geen pillen, maar paprika

Tamara de Weijer is huisarts. Haar missie is Nederland gezonder maken. In haar praktijk ziet ze een enorme toename van leefstijl gerelateerde ziekten zoals diabetes type 2, hoofdpijn, chronische maag/darmklachten en een te hoog cholesterol. “Natuurlijk zijn er pillen om dat soort klachten af te zwakken. En omdat wij huisartsen medicijnen hebben gestudeerd, gaan mensen er van uit dat we voornamelijk medicijnen voorschrijven. Maar dan zijn we brandjes aan het blussen, terwijl we de pyromaan zelf nog niet hebben opgespoord.

Ik kijk veel liever naar het onderliggende probleem -waar komen de klachten vandaan- en kom dan vaak bij leefstijl terecht. Natuurlijk stuur ik je bij een longontsteking niet naar huis met het advies om veel paprika te eten en een rondje te rennen, maar op leefstijl valt écht nog heel veel te halen qua gezondheid!

Nog geen lid?

Word nu lid voor € 14,95 per jaar en profiteer met het hele huishouden van gemak en voordelen van Groene Kruid Ledenorganisatie. Maakt u gebruik van het Groene Kruis-collectief bij VGZ? Dan kunt u uw lidmaatschap declareren. 

 

Pen en papier in plaats van mediteren op een berg

Pen en papier in plaats van mediteren op een berg

Volgens Tamara bestaat leefstijl uit zes pijlers. Slaap, ontspanning, beweging, voeding, zingeving en verbinding. “Beweging en voeding zijn vrij vanzelfsprekend, iedereen weet dat een broccoli beter is dan een zak chips. Zingeving is bijvoorbeeld veel minder tastbaar en klinkt zelfs een beetje zweverig. Maar je hoeft echt niet op een berg te gaan mediteren. Pak gewoon eens pen en papier en maak een balans van de dingen die je doet. Wat levert je energie op en wat kost je energie? Op basis daarvan besluit je om dingen anders te doen.”

 

VGZ geeft meer

Gezondheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Een aantal jaar geleden werd er bij zorgverzekeraars nauwelijks gesproken over preventie. “Gelukkig is dat de laatste jaren veranderd. Sterker nog, verzekeraars als VGZ lopen voorop in zorgpreventie en bieden uitgebreide vergoedingen aan; aldus Tamara.” VGZ stelt bijvoorbeeld een preventiebudget beschikbaar bij aanvullende verzekeringen. Daaruit wordt onder andere het online leefstijlprogramma van Dokter Tamara vergoed. Samen met Tamara gaat u aan de slag met een gezonde leefstijl. Het resultaat? U voelt zich fitter en ziet er beter uit! 

Maar niet alleen verzekeraars nemen hun verantwoordelijkheid op het gebied van zorgpreventie, ook in bijvoorbeeld supermarkten en scholen ziet Tamara een kentering. “We wijzen niet meer met het vingertje naar elkaar, maar zetten ons als maatschappij in voor een gezondere samenleving. En maar goed ook, want de afgelopen twee jaar waren een schoolvoorbeeld van hoe belangrijk een goede gezondheid en voldoende weerstand is.”

Bekijk wat VGZ doet op het gebied van preventie

Draai aan je uitknop

Andere belangrijke onderdelen van Tamara’s aanpak zijn slapen en ontspanning. “Ons lichaam en brein staan altijd ‘aan’; we razen maar door. Dat levert stress op en stress is per definitie niet gezond. Probeer je eigen ‘uitknop’ eens wat vaker te vinden. Zeg regelmatig nee, schakel meer af, kiest bewust voor jezelf, ga op tijd naar bed en neem de ruimte om te ontspannen. Dat is écht beter voor je. En weet: goed voor jezelf zorgen mag nooit verward worden met egoïsme! Door mensen actief en bewust bezig te laten zijn met de zes leefstijlpijlers, zet ik volledig in op preventieve zorg. Voorkomen is namelijk beter dan genezen!

Draai aan je uitknop
Aan de slag met tips van Tamara

Aan de slag met tips van Tamara

Tamara: "Wat ik aan mensen vertel is geen hogere wiskunde. We weten zelf prima wat goed of gezond voor ons is. Alleen weten we vaak niet hoe we het aan moeten pakken of wat we nodig hebben om te beginnen. Wil jij je leefstijl aanpassen? Ga dan aan de slag met deze tips!

  • Wat wil je anders?
    Begin het nieuwe jaar goed door te bezinnen. Zet voor jezelf eens het een en ander op een rijtje. Wat geeft betekenis aan jouw leven? Hoe kijk je aan tegen je baan, je thuissituatie, je sportgedrag? Bij welke bezigheden voel jij je fijn? En vergeet daarbij niet: ‘wat wil je anders’ in plaats van ‘wat moet anders’!
  • Begin met kleine, haalbare veranderingen.
    Gooi niet ineens je hele leven om, maar kies één onderdeel uit. Wil je meer bewegen? Ga dan niet vier keer per week naar de sportschool, maar begin met een kwartiertje wandelen per dag. Is dat een gewoonte geworden? Kijk dan een stapje verder naar bijvoorbeeld voeding.
  • Focus op de positieve dingen
    De kracht van een verandering zit hem in positief denken. Waar we bij anderen vaak kijken naar de sterke punten, oordelen we over onszelf voornamelijk negatief. Mensen hebben een soort ‘interne radio’ die altijd commentaar levert als iets minder goed gaat. Door deze radio wat zachter te draaien verdwijnen negatieve gedachtes naar de achtergrond en kijk je weer positief en met plezier naar je leven.
Extra's

Leden krijgen meer

Als lid van Groene Kruis Ledenorganisatie hebt u bij VGZ een streepje voor. U krijgt niet alleen korting op uw verzekeringspremie, u profiteert ook van veel extra's.

  • Tot 32 behandelingen fysiotherapie.
  • Tot 25 dagen vervangende mantelzorg en tot €1000,- budget voor de hulp van een mantelzorgmakelaar.
  • Tot €700 voor preventieve cursussen (bijvoorbeeld EHBO, valtraining of slaaptherapie)
  • Volledige vergoeding van het Groene Kruis lidmaatschap t.w.v. €14,95 bij een aanvullende verzekering VGZ Zorgt Goed, VGZ Zorgt Beter en VGZ Zorgt Best. Te declareren vanaf het jaar 2020.
  • Praktische Palliatieve Box voor de zorg van een naaste.
  • 4% korting op basisverzekeringen, 15% korting op aanvullende verzekeringen en 5% korting op tandverzekeringen.

Bekijk alle voordelen