Hoe gezond is de sauna daadwerkelijk?

Hoe gezond is de sauna daadwerkelijk?

Hoe goed is het eigenlijk voor onze gezondheid om geregeld naar de sauna te gaan? Wat zijn de voordelen van vaak naar een sauna gaan? Hoe lang mag u in een sauna blijven zitten? Kunt u daadwerkelijk afvallen van een bezoekje aan de sauna?

Veel mensen zijn absoluut fan van de sauna en in deze blog zetten wij de voordelen voor u op een rijtje.

1. Een bezoekje aan de sauna is goed voor ons hart; het is niet helemaal duidelijk welke mechanismes in het lichaam optreden die zorgen voor de verminderde kans op hart- en vaataandoeningen. Onderzoeker Rhonda Patrick vermoedt dat het door de korte prikkel van de warmte komt. Het lichaam, inclusief uw hart, moeten hard werken om het lichaam af te koelen in de sauna. Dankzij dit mechanisme kunnen we beter tegen stress. Op deze manier traint u uw hart dus om sterker en weerbaarder te worden. ‘’met 2 tot 3 keer per week naar de sauna gaan, heeft u 27% minder kans op hartaandoeningen’’

2. De sauna is ook goed voor ons immuunsysteem. Hierbij gaat het vooral om de infraroodcabine. Het infraroodlicht zorgt voor meer witte bloedcellen in uw lichaam, verbetert het immuunsysteem en zorgt voor meer bloedtoevoer naar spieren en weefsels. Een voordeel van infrarood ten opzichte van een gewone sauna is dat de hitte dieper in uw lichaam komt!

3. Een regelmatig saunabezoek kan helpen om de kans op aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer of Parkinson te verminderen. Zogenaamde heat shock proteins (HSP) gaan beter functioneren nadat de eiwitten zijn blootgesteld aan hitte.

4. Een sauna kan u helpen met het leggen van nieuwe sociale contacten.

5. Uw lichaam blootstellen aan warmte kan goed zijn voor uw conditie en sportprestaties. In de sauna maakt u meer bloedcellen en bloedplasma aan en dit zorgt er uiteindelijk voor dat uw lichaam meer zuurstof en energie naar de spieren kan sturen.

Maar hoe vaak kunt u het beste een bezoek brengen aan de sauna?

Volgens onderzoeker Rhonda Patrick is 4 tot 7 keer per week optimaal. 50% van de mensen die 4 tot 7 keer per week een bezoekje brengen aan de sauna (dit hoeft niet altijd te betekenen dat u richting het thermaalbad moet, maar u kunt natuurlijk ook gebruik maken van een eigen cabine bij u thuis) hebben minder kans om te overlijden aan hart- en vaatziektes. Naast het hoe vaak, hebben we natuurlijk ook een hoe lang? Onderzoekers raden hierbij altijd aan om naar uw lichaam te luisteren. U kunt kiezen voor de 15 minuten, die immers altijd staan aangegeven bij de sauna, maar u moet gewoon goed luisteren naar uw eigen lichaam.

Risico’s van de sauna?

Nadat u bloed heeft afgegeven wordt het afgeraden om een bezoekje te brengen aan de sauna. Op dat moment is uw bloeddruk namelijk te laag, uw hart moet hard werken om uw lichaam af te laten koelen. Ook moet u opletten als u een aandoening heeft aan uw hart- of bloedvaten. Raadpleeg in dit geval altijd uw huisarts.

Last but not least, kunt u dankzij een sauna afvallen?

In de meest letterlijke zin wel. Bij een gemiddeld saunabezoek zweet u ongeveer een halve liter water uit. Daarom is het belangrijk veel te blijven drinken. Het is mogelijk om binnen een paar uur een halve kilo tot een kilo vocht te verliezen, maar deze kilo’s blijven helaas niet lang weg. Dus een workout in de sportschool is nog altijd effectiever!

Hoe gezond is de sauna daadwerkelijk?