Slaaptips voor een betere nachtrust

Voor een goede nachtrust moeten alle omstandigheden goed zijn. Zo is uw slaapomgeving van belang, maar ook uw mentale en fysieke situatie spelen een belangrijke rol. Dr. Winni Hofman is slaapdeskundige. Voor VGZ heeft zij een aantal praktische tips op een rijtje gezet. Wij delen deze slaaptips graag met jullie in deze onderstaande blog!

Tips op fysiek vlak om beter te slapen

  • Ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Ook in het weekend kan dit u helpen. Met deze regelmaat gaat het slapen u beter af.
  • Probeer eens te slapen met sokken aan! Een kleine opwarming aan de voeten kan zorgen voor een diepere slaap.
  • Een dutje overdag is prima, soms zelfs heerlijk! Maar als u een dutje in de middag doet zorg er dan wel voor dat u om drie uur ’s middags weer wakker bent. Zo zorgt u ervoor dat u er in de avond geen last meer van krijgt.

Tips op mentaal vlak om beter te slapen

  • Probeer uzelf niet op te leggen dat u moet slapen. Realiseer dat u in ieder geval uitrust en adem kalm in en uit.
  • Ga ontspannen in bed liggen en neem een prettige omgeving in gedachten. Bijvoorbeeld een herinnering aan een van uw eigen geluksmomentjes.
  • Leg een notitieblok bij uw bed. Als er gedachten zijn die u wakker houden, schrijf die dan op! Omdat u het al heeft opgeschreven kunt u er de volgende dag mee aan de slag.

Tips voor de optimale slaapomgeving

  • Zorg dat uw slaapkamer niet te warm is. Een temperatuur van 16 tot 18 graden is ideaal.
  • Blauw licht verstoort de natuurlijke aanmaak van het hormoon waar u slaperig van wordt; melatonine. Mobieltjes en TV’s geven blauw licht af, dus kies ’s avonds liever voor een boek.
  • Slaapt u met een partner? Kies dan voor twee aparte matrassen in een tweepersoonsbed. Zo kunt u kiezen voor een matras dat beter bij uw eigen lichaam past. Ook voelt u de bewegingen van uw partner minder.

Bent u al bekend met onze nieuwe ledenadviseur?

Onze ledenadviseur is een vraagbaak voor leden die meer willen weten over onze diensten en producten, maar ook voor vragen op het gebied van welzijn, zorg en zelfstandig thuis wonen. Plan nu een afspraak in op een van de 4 locaties!

Voor leden

Gehele vergoeding online slaaptraining

Heeft u ook slaapproblemen? En wilt u daar onder begeleiding van een slaapexpert aan werken? VGZ vergoedt online slaaptherapie van Somnio als u aanvullend verzekerd bent via de collectiviteit van Groene Kruis Ledenorganisatie. Meer weten over onze vergoeding, of over de slaaptherapie van Somnio? Ga dan naar de website van VGZ.

*De factuur kunt u declareren bij VGZ als u een collectieve aanvullende verzekering (goed, beter of best) heeft vanuit Groene Kruis Ledenorganisatie. LET OP: U moet nog ruimte hebben in uw preventiebudget om gebruik te maken van deze vergoeding.

Meer informatie